המאבק לשחרור פולארד 35 שנה!

מכתב גלוי לאחינו דן / הרב יוסף אליהו [מעייני הישועה]

שלום לך, שגריר יקר.

חשבתי להעביר אליך מידע שעשוי לעניין את שולחיך בארה"ב. מדובר במשהו שהתרחש באלפי מקומות בישראל בליל הסדר האחרון. אמנם ישראל ומדינתך חתומות על הסכם העברת מידע הדדי – אך שגריר מנוסה כמוך יודע ודאי, שלא תמיד מדינות מקיימות את חלקן בהסכם מסוג זה; לכן, כאזרח פרטי, אני חש שהצדק מורה להעביר אליך את המידע הבא:

ישבנו בליל סדר זה, כאבותינו מזה אלפי שנים, וקראנו את ה'הגדה'. בסיום ה'סדר' אמרנו את משפט הנצח של האמונה היהודית: "לשנה הבאה בירושלים הבנויה". אצלנו, החזיק אב צעיר 'הגדה' עם הארות הרב מרדכי אלון (שכמותה היו ב- 20 אלף בתים) והקריא באוזני בנו הקטן, את מה שהובא שם מתחת למשפט מפורסם זה:

"לאחר שנפסק דינו של נתן שרנסקי להשלח לסיביר, קם ואמר: "אתה השופט, חושב שהנך חופשי. אך דע לך שמבין שנינו, אני הוא בן-החורין האמיתי! אמנם גופי יהיה משועבד, אבל רוחי תישאר חופשית, כי לא נכנעתי לגזרותיכם ונשארתי נאמן לאמונתי. אך לך, השופט, קבעו מראש מה לומר… גופך אמנם משוחרר, אבל רוחך משועבדת. עכשיו יותר מאי-פעם, אני רחוק מבני-עמי, וצפויות לי שנים רבות וקשות של מאסר. עכשיו יותר מאי-פעם, אני פונה ואומר לאביטל ולבני-עמי: "לשנה הבאה בירושלים הבנויה"!

המבוגרים סיפרו, איזו מעצמה עולמית הייתה ברית-המועצות של אז. עד כמה היה מגוחך לחשוב שמישהו יוכל להשפיע עליה (ממש כמו ארה"ב של היום) וכמה חזון היה באיש הצעיר שעמד מולה בעוז. שהנה לא חלפו אלא עשרים שנה, והמעצמה ששלחה את גופו לכלא התפוררה לפתע לרסיסים, והוא – יושב בירושלים ועושה חיל.

ואז, דיברו על "שרנסקי" של דורנו: יונתן פולארד. צעירים וצעירות, דור העתיד שלנו, שרו את השיר על יונתן, ודיברו בהתרגשות על הסיפור הדומה כל-כך: על האיש שנותר נאמן לאמונתו. שלמרות גופו המשועבד ביד מעצמה עולמית, המונעת ממנו בעקביות את החירות לחיות עפ"י דתו – הנה רוחו איתנה. על יונתן שוודאי אמר גם השנה בסיום ה'סדר': "לשנה הבאה בירושלים הבנויה", וחשב על אשתו אסתר ועל אלפי הצעירים הפועלים למענו בכוחם הדל. על האיש שקיבל גם השנה משולחיך רק לחם ומים לפסח – עם הרבה מרור.

חשבתי ששולחיך ירצו לדעת, שבאלפי בתים דיברו על כך שעניין פולארד גילה לרבים את פרצופם האמיתי. בנושאים אחרים, קשה להוכיח מה באמת מניע אותם. למשל: האם פיתוח הנשק המתוחכם ומכירתו לכל העולם, נעשים אכן לצורכי הגנה של מדינות חלשות ומתוך "דאגה לשלום העולם", או כדי לסחרר את העולם במרוץ לרכישת נשק מתוחכם ויקר, שמעשיר את ארה"ב וקושר את כולם לטבורה. וכן בקשר למעורבות באזורנו: האם גם כאן פועל העיקרון של 'הפרד ומשול', או… – מי יוכל לדעת?

אבל בעניין יונתן – לא תמצא להם סניגור. אפילו התקשורת הישראלית, העבד הנרצע, תוקפת אותם כאן. אמור נא לשולחיך, המשקיעים מאמץ אדיר להיראות כ'פטרון הצדק' של העולם – שעניין פולארד פועל לרעתם. מי שרוצה לפעול נגד ארה"ב, צריך פשוט להתנגד לשחרורו של פולארד.

ולסיום, משהו בנימה אישית, שלבטח יעודד את רוחך:
כיהודי מקיים מצוות, למדת ודאי מה קרה למי שהרע ליהודים, מפרעה היושב על כיסאו, ועד סדאם אשר בבית הבור. יודע אתה שה"נכנס" ל'הגדה' שלהם על תקן ה"רשע" – זה סימן רע מאוד עבורו. אך אל נא תדאג. ברגע שזה יקרה גם להם – תתקבל אצלנו תמיד בברכה. אחרי הכל – בני אב אחד נחנו.

יחד נגשים את החלום של יהונתן!