המאבק לשחרור פולארד 35 שנה!

חשיפה: בקשת החנינה הוקדמה בעקבות הגילויים!

בימים אלה מסיים הסוכן הישראלי, יהונתן פולארד, המסיים בימים אלה לרצות את השנה ה-25 של מאסר העולם הבלתי קצוב שלו בכלא האמריקני.
 
בתקופה האחרונה אנו עדים לגל תמיכה חסר תקדים בקריאה לשחרורו של פולארד בשל חוסר הפרופרוציה החמור של עונשו. בשבוע האחרון חלה עליית מדרגה כאשר האשמות קשות ומפורשות אודות העוול שעשתה וממשיכה לעשות ארה"ב הגיעו לראשונה מפיהם של גורמים רשמיים בארץ ובארה"ב הבקיאים בפרשה מכלי ראשון – ביניהם השר לשעבר רפי איתן, ועוזר שר ההגנה לשעבר לורנס ג'י קורב.
 
ביום שישי האחרון, עורכי דינו האמריקני של יהונתן פולארד, אליוט לאוור וג'ק סמלמן הגישו בקשת חנינה רשמית לנשיא אובמה, בבקשה שישתמש בכח הנתון בידיו כנשיא ארה"ב לקצר את גזר דין, מאסר העולם הבלתי קצוב של יהונתן ל-25 השנים שכבר ריצה.
 
בסוף השבוע שעבר, חשף רפי איתן שארה"ב הפרה סיכום בעל פה עם ישראל לפיו פולארד לא ירצה יותר מ-10 שנים בכלא. איתן, גם האשים את ארה"ב בכך שארה"ב ביצעה עוול מכוון בכך שהפרה את עסקת את הטיעון של פולארד והטילה עליו גזר דין חסר כל צידוק ופרופורציה. איתן הצביע על כך שבעת משפטו של פולארד, הודבקו לו האשמות סודיות מבלי שידע עליהן ומבלי שניתנה לו כל אפשרות להגן על עצמו מפניהן, האשמות עלו הדביקו לו פשעים שמי שביצע אותם בפועל היה אלדריך איימס, איש מודיעין אמריקני שפעל כחפרפרת סוביטית.
 
הדבר הקשה והמזעזע ביותר בחשיפתו של איתן הינו, שגם לאחר תפיסתו של איימס ב-1994, ארה"ב המשיכה להתמיד בסירובה לשחרר את פולארד, "בשל אינטרסים שלה", כלשונו, זאת למרות שהיה לאמריקנים ברור כבר מעבר לכל ספק כי ההאשמות שבגללן הוטל עליו העונש החמור היו האשמות שווא ושקר. איתן הבהיר כי משמעות הדבר היא כי תקופת המאסר בת 25 השנים שחלפה מאז הינה ארוכה בכל הפחות 15 שנים מעונש המאסר המקסימלי שהוא היה עשוי לקבל ולכן על ארה"ב לשחררו לאלתר.
 
בנוסף על כך, נחשף בשבוע שעבר גם מכתבו של לורנס ג'י קרוב, מי שכיהן כעוזר שר לשעבר כספר וינברגר. מכתבו של קרוב מבהיר בצורה חד משמעית כי גזר חסר הפרופורציה שהוטל על יהונתן היה תוצאה בלעדית של שנאתו של וינברגר כלפי ישראל ולא נבע  מחומרת העבירות שביצע פולארד.
 
קרוב כתב שיהונתן פולארד הינו האדם היחיד בהסטוריה של ארה"ב שקיבל מאסר עולם בלתי קצוב על העברת מידע למדינה ידידותית לארה"ב. הוא הדגיש שהעונש הממוצע על עבירה זו הינו 2-4 שנים בלבד וכי כיום, החוק הנוכחי מגביל את העונש למקסימום של 10 שנים.
 
"בהתבסס על המידע המצוי בידי מכלי ראשון", כתב קרוב, "אני יכול לומר בבטחון כי חומרת עונשו של פולארד הינה תוצאה ישירה של שנאתו הכמעט פתלוגית של הבוס שלי באותו זמן, כספר וינברגר, כלפי ישראל, ומחוסר שביעות רצונו ממעמדה במדיניות החוץ שלנו". הוא סיים את מכתבו בכך שהדרך שבה יכול הנשיא לתקן את עיוות הצדק שנעשה היא ע"י שחרורו המיידי של פולארד.
 
בנוסף על דבריו של קרוב, הצטרפו לקריאה לשחרורו של גורמים רבים נוספים, ביניהם ראש ה-CIA לשעבר ג'יימס וולסי, ראש הוועדה לעניני מודיעין בסנאט לשעבר, דניס דיקונסיני, אישים משמעותיים נוספים בציבוריות האמריקנית, ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים ועוד.
 
בנוסף, כל קשת ארגונים יהודיים רבים בארה"ב העבירו בקשה נפרדת משלהם מלבד הבקשה המשותפת של ועידת הנשיאים, ביניהם התנועה הרפורמית בארה"ב, הOU, המועצה האמריקנית של Young Israel, ואגודת ישראל – אשר פרסמו קריאות פומביות לשחרורו של פולארד.
 
בנוסף לכל אלה, 4 חברי קונגרס דמוקרטים – ברני פרנק, ביל פסקרל, אדולפוס טאוונס ואנטוני ווינר, מחתימים בימים אלה את חבריהם בקונגרס על מכתב שנועד להציג בפני אובמה את תמיכתם בשחרורו המיידי של פולארד.
 
בין המסמכים והפניות אשר צורפו לבקשת החנינה בולט במיוחד הסיוע הנלקח מדבריו של שר ההגנה כספר וינברגר עצמו – האדם שהביא למאסר העולם של פולארד. מדובר בציטוט של דבריו של וינברגר מראיון שניתן ב-2002, שנים ספורות לפני מותו. לדבריו "פרשת פולארד הייתה עניין מינורי" אשר "נופח מעבר למשמעות האמיתית שהייתה לו". זאת על מנת לשרת מטרות אחרות.
 
בקשת החנינה החדשה לפולארד כוללת לא רק מסמכים המעידים על העוול שנעשה לו אלא גם על התמיכה בשחרורו. מכתביהם של קרוב ודיקונסיני הינם חלק מהמסמכים המופיעים בהקשר זה, יחד עם הצהרות שנכתבו ע"י בכירים רלוונטיים נוספים בתמיכה בשחרורו המיידי של יהונתן.
 
הרב פסח לרנר, נשיא ארגון Young Israel, ממובילי המאמצים בארה"ב למען יהונתן, אמר כי "חוסר הצדק ידוע היטב, כל מה שנדרש ע"מ לתקן אותו היא חתימתו של כבוד הנשיא אובמה על בקשת החנינה החדשה של פולארד. יהדות ארה"ב ואזרחי ישראל מקווים כי הנשיא יחליט ללנצל הזדמנות זו בכדי להחזיר את הכבוד והאמון שלהם כלפי מערכת הצדק האמריקנית ע"י שחרורו המיידי של יהונתן פולארד, ושליחתו הביתה לירושלים לאשתו אסתר ולעמו.
 
אסתר פולארד, אשתו של יהונתן אומרת כי "מכתב החנינה של יהונתן איננה מכיל בקשה לביטול התיק (Pardon) אלא רק לקציבת עונשו. יהונתן איננו מבקש למחוק את התיק. הוא רק מבקש מהנשיא אובמה לקצוב את עונשו לזמן שריצה עד כה. מכיוון שיכולת החנינה של הנשיא ע"פ החוק איננה מוגבלת ואיננה כבולה לאישורו של שום גורם ממשלתי או אחר, יש ביכולתו של הנשיא לתקן את אי-הצדק המתמשך כבר שני עשורים תוך מספר שניות – בהנף קולמוס אחד.
 
יהונתן פולארד עצמו מסר כי הוא מעירך את המאמץ האדיר שעשו עורכי דינו על מנת להשלים את הגשת הבקשה במהירות רבה ולהגיש אותה ללא שיהוי. "25 שנים הם אזמן ארוך, אסתר ואני מקווים שהנשיא אובמה יגיע למסקנה כי הצדק איננו צריך לחכות יותר".
 
בעקבות הגשת בקשת החנינה והגילויים החדשים בפרשה קורא הוועד הישראלי להשבת יהונתן פולארד הביתה לראש הממשלה לפעול באופן מיידי מול הנשיא אובמה. "זהו רגע האמת. עיני העם כולו נשואות אליך! כולנו זוכרים בהערכה את הבטחתך החד משמעית כי אם יום אחד תחזור שוב לשלטון תמצא את הדרך להשיב את יהונתן הביתה – כעת הגיע הרגע. אנא – השב את יהונתן הביתה!"

 

 

החשיפה בג'רוזלם פוסט

 

יחד נגשים את החלום של יהונתן!