המאבק לשחרור פולארד 35 שנה!

עורכי דינו של פולארד הגישו בקשת חנינה לאובמה

הג'רוזלם פוסט גילה, כי עורכי דינו של יהונתן פולארד בארה"ב, אליוט לאואר וג'ק סמלמן, הגישו עתירה חדשה לקיצוב עונשו של פולארד ביום שישי, ובה ביקשו מהנשיא ברק אובמה לקצוב את עונש מאסר העולם שקיבל פולארד ל- 25 השנים שכבר ריצה בכלא.

 

העתירה הוגשה במסגרת גל של בקשות לשחרור הסוכן הישראלי ובעקבות גילויים חדשים על העוול של ממשלת ארה"ב שנחשף על ידי פקידים בכירים שהיו מעורבים במישרין בפרשה – כך לדברי השר לשעבר, רפי איתן, ועוזר  שר ההגנה לשעבר של ארה"ב, מר לורנס ג'. קורב.

 

איתן, שהיה המפעיל של פולארד, גילה ביום חמישי לאחר סגירת הגיליון לדפוס שארה"ב הפרה הסכם בעל-פה עם ישראל לפיו פולארד ישוחרר כעבור 10 שנים. בראיון לרדיו קול ישראל, איתן גם האשים את ארה"ב בעיוות מכוון של הדין בכך שהפרה הסכם טיעון שנחתם עם פולארד והטילה עליו גזר דין בלתי פרופורציוני של מאסר עולם.

 

איתן הוסיף שבעת הרשעתו של פולארד ב- 1987, הואשם פולארד באישומים חסויים לפיהם הוא קשור לפשעי חפרפרת רוסית, אולדריץ' איימס, שהתגלתה במודיעין האמריקני. פולארד לא קיבל כל מידע על אישומים אלה כמו גם כל הזדמנות להתגונן מפניהם בבית המשפט.

 

איתן אמר שארה"ב סרבה באופן קבוע לשחרר את פולארד גם לאחר שאיימס נחשף ונעצר ב- 1994, וזאת "מסיבות השמורות עימם".

 

איתן קורא לארה"ב לשחרר את פולארד באופן מיידי, באומרו כי 25 שנה הם תקופה ארוכה ב- 15 שנה לפחות מן המאסר אותו אמור היה לרצות.

 

קורב, שהיה עוזר שר ההגנה, קספר וויינברגר, בתקופה בה נעצר פולארד, כתב מכתב לאובמה בו קרא לשחרורו של פולארד. המכתב פורסם בשבוע שעבר.

 

המכתב קובע כי עונשו של פולארד "דיספרופורציוני ביותר" וכי הוא היה תוצאה של "שנאתו העיוורת" של וויינברגר לישראל, ולא של העבירה אותה ביצע פולארד.

 

בנוסף לקורב, ראש  ה-CIA  לשעבר ג'יימס וולסי והיו"ר לשעבר של וועדת הסנאט למודיעין דניס דה קונצ'יני, יחד עם מגוון רחב של אנשי ציבור אמריקנים, הצטרפו לקריאתם של נשיאי הארגונים היהודיים הגדולים בארה"ב לשחרר את פולארד.

 

כל קשת הארגונים הדתיים היהודיים כולל המרכז לפעולה דתית של התנועה הרפורמית, האיחוד האורתודוכסי, המועצה הלאומית של ישראל הצעיר ואגודת ישראל קראו גם הם לאחרונה לשחרור פולארד.

 

התמיכה ההולכת וגוברת במהלך לשחרור פולארד קיבלה חיזוק מעצומה שהעבירו ארבעה אנשי קונגרס דמוקרטיים – בארני פרנק ממסצ'וסטס, ביל פסקרל מניו ג'רזי, ואדולפוס טאונס ואנתוני ווינר, שניהם ממדינת ניו יורק – בקרב עמיתיהם, המלווה במכתב המופנה לנשיא אובמה, ובה הביעו את תמיכתם בשחרורו המיידי של פולארד.

 

יצויין כי וויינברגר עצמו אמר בראיון משנת 2002 שמקרה פולארד הוא "עניין שולי" אותו "ניפחו לעניין חשוב יותר ממה שהוא באמת" על מנת לשרת אג'נדה אחרת. וויינברגר נפטר ב- 2006

 

הבקשה החדשה לקיצוב עונשו של פולארד כוללת מסמכים והצהרות שנועדו להוכיח את העוול שנעשה לו, וגם כדי לתמוך בשחרורו.

 

המכתבים של קורב ושל דה קונצ'יני לאובמה הם חלק מן התיק שהוגש יחד עם הצהרות של פקידים אמריקנים רלוונטיים אחרים התומכים בשחרורו המיידי של פולארד.

 

הרב פסח לרנר, סגן הנשיא בפועל של המועצה הלאומית של ישראל הצעיר, המוביל את המאמצים בארה"ב למען פולארד, אמר ש"אי הצדק הוא עובדה ידועה. כל מה שנחוץ היום על מנת לתקן זאת הוא חתימתו של הנשיא אובמה על הבקשה החדשה לקיצוב עונשו של יהונתן."

 

"הקהילה היהודית של ארה"ב והעם בישראל מקווים שהנשיא ינצל את ההזדמנות כדי להשיב את כבודה של מערכת המשפט בארה"ב בכך שישחרר את יהונתן פולארד עכשיו, וישלח אותו הביתה לירושלים, לרעייתו אסתר ולבני עמו".

 

אסתר פולארד הדגישה ש"הבקשה להקלה בעונשו (clemency) של יהונתן אינה בקשת חנינה (pardon) אלא רק בקשה לקיצוב עונשו. חנינה משמעה מחיקת העבירה כאילו לא קרתה".

 

"יהונתן אינו מבקש את מחיקת העבירה. כל מה שהוא מבקש מהנשיא אובמה הוא לקצוב (commute) את מאסר העולם שהוטל עליו לזמן אותו כבר ריצה בכלא".

 

"בשל הסמכות הבלתי מוגבלת שיש לנשיא לקיצוב עונשם של אסירים, סמכות שאינה ניתנת לערעור מצד כל משרד או פקיד ממשלתי, הנשיא יכול לתקן עוול של עשרות שנים במספר שניות ובמשיכת קולמוס אחת", אמרה.

 

 יהונתן פולארד, בן 56, מסר לג'רוזלם פוסט באמצעות אשתו שהוא מעריך את כל המאמצים שעושים עורכי-דינו כדי להכין בקשה זו במהירות ולהגישה ללא דיחוי. "עשרים וחמש שנה הם זמן ממושך", אמר. "אסתר ואני מקווים שהנשיא אובמה ידאג לכך שהצדק לא יתמהמה להופיע".

יחד נגשים את החלום של יהונתן!