המאבק לשחרור פולארד 35 שנה!

סנאטורים: להפסיק העוול – לשחרר את פולארד

18 סנאטורים לשעבר משתי המפלגות התאחדו בקריאה לנשיא אובמה לשחרר את פולארד לאלתר.

 

בין הפונים ישנם מי שכיהנו בועדת המודיעין של הסנאט ואף מספר סנאטורים שבעבר התנגדו ופעלו בנחישות למנוע את שחרורו של הסוכן הישראלי. כעת הם אומרים: "המשך המאסר מהווה עוול משווע".

 

מדובר בפעם הראשונה שבה קבוצה של סנאטורים מתאחדת בבקשה לשחרורו של יהונתן פולארד, דבר המעיד על התמיכה ההולכת וגוברת בשחרורו של פולארד כעניין של צדק. המכתב עצמו, כמו גם דבריהם של הסנאטורים שחתמו עליו, תוקף בחריפות את העונש חסר הפרופורציה שמרצה פולארד ומכנה אותו "עוול משווע".

 

בעוד כשבועיים, ב-21 לנוב', ימלאו 26 שנה מתוך מאסר העולם הבלתי קצוב שהוטל על יהונתן פולארד באשמת העברת מידע מסווג למדינה ישראל. העונש הממוצע בארה"ב בגין העברת מידע מסווג למדינה ידידותית הינו 2-4 שנים בלבד. מדובר במקרה היחיד בהסטוריה של ארה"ב שבה הוטל מאסר עולם על אדם בשל עבירה זו.

 

"איננו מצדיקים את מעשה הריגול או מפחיתים במשהו מחומרת מעשיו של פולארד", כתבו חברי הקונגרס, "אולם ברור לחלוטין שהעונש הינו חסר פרופורציה באופן חמור וכי מדובר בעוול משווע".

 

הסנאטורים מתייחסים במכתבם גם למצבו הרפואי של פולארד ואומרים כי לאחר למעלה משני עשורים בכלא מצבו הרפואי קשה. הם מציינים כי פולארד ומדינת ישראל שבו והביעו חרטה עמוקה על הפרשה וכן קובעים כי ע"פ כל קריטריון פולארד הינו "אסיר למופת". בשל כל זאת, כותבים הסנאטורים "קציבת עונשו של פולארד תהווה שימוש ראוי בכוח החנינה שלך וכן ביטוי של חמלה בסיסית ושל צדק אמריקני".

 

ארבעה מתוך הסנאטורים החתומים על המכתב שירתו כחברי ועדת המודיעין של הסנאט, עובדה המוסיפה משקל לעמדתם. בנוסף, חלק מחותמי המכתב ידועים כמי שהתנגדו בעבר לשחרור ועבר פעלו על מנת למנוע אותו. העובדה שגם גורמים כאלה מצטרפים כיום לקביעה שפולארד ריצה זמן ממושך מדי, הינה בעלת משמעות שקשה מאוד להתעלם ממנה.

 

"אני שמח להצטרף לחברי הסנאטורים בכדי לעשות את מה שאני מאמין שהינו הדבר הנכון לעשות בנסיבות שנעשו ברורות מאוד", אומר הסנטור דניס דקונסיני, אחד מיוזמי המכתב, "מר פולארד ריצה לדעתי עונש די והותר ביחס לעבירה שעבר".

 

חלק מהסנאטורים השותפים ליוזמה רואים בה משמעות מעבר למקרה הפרטי של פולארד. הסנאטור סטיבן סימס התייחס להצטרפותו למכתב ואמר כי "אחת הבעיות שלנו במשך השנים היה חוסר ההצלחה שלנו לזכור כי עלינו לתמוך בחברינו ולעמוד בתקיפות מול אויבינו". ניתן להבין כי סימס רומז בדבריו לביקורת שהעלו מקרים רבים בהם מואשמים בריגול עבור מדינות בלתי ידידותיות לארה"ב ריצו עונש קצר בהרבה מזה שריצה פולארד עד היום. סנאטור נוסף מקרב החותמים ציין "כי במהלך שירותי בועדת המודיעין של הסנאט הזכירו לנו שוב ושוב את החשיבות לשעלינו לדעת כיצד לאזן בין הצורך להגן על מולדתנו ובין הצורך להבטיח את זכויות הפרט של האזרחים".

 

"אני מצטרף לשאר חברי החותמים על המכתב הזה בכדי לנסות ולמנוע את המשכו של עוול משווע", אומר הסנאטור ג'וזף טיידינגס, "מאסרו של פולארד הינו חסר פרפורציה לחלוטין ביחס לעונש המקובל על עבירות דומות. כיועץ משפטי לשעבר של ארה"ב אני סבור שזו חובה לקרוא נגד יישום לא אחיד ולא שוויני לחלוטין של החוק, זאת על מנת להגן על בריאותה של מערכת הצדק שלנו".

 

מכתב הסנאטורים לנשיא אובמה בא בהמשך לקריאותיהם של בכירים אמריקנים רבים לשחרורו של הסוכן הישראל, ביניהם ראש ה-CIA לשעבר ג'יימס וולסי, מזכירי המדינה לשעבר קיסינג'ר ושולץ, התובע הכללי לשעבר מייקל מוקאסי ועוד רבים נוספים.

 

מאסר העולם של פולארד הינו חסר פרופורציה לחלוטים בהשוואה לכל מקרה אחר של ריגול עובר מדינה ידידותית. למרות העובדה שפולארד חתם על עסקת טיעון ושיתף פעולה באופן מלא נגזר עליו מאסר עולם בניגוד מוחלט לעסקת הטיעון, עובדה שמוזכרת גם היא על ידי רבים מהבכירים שקראו לאחרונה לשחרורו.

 

יחד נגשים את החלום של יהונתן!