המאבק לשחרור פולארד 35 שנה!

גינגריץ': אני נוטה לתמוך בחנינה לפולארד

התגייסותם קיסינג'ר, שולץ, ראש ה-CIA וולסי ועוד עשרות בכירים עשתה כנראה את שלה. לראשונה מזה 26 שנה, המועמד הרפובליקני המוביל לנשיאות מכריז כי במידה וייבחר הוא נוטה להיענות לבקשות הרבות לקציבת עונשו של יהונתן פולארד ושחרורו לאלתר.
 
בראיון שהעניק לוולף בליצר ב-CNN נשאל גינגריץ' בנושא והשיב: "אני מוכן לומר שהנטיה שלי היא לקראת חנינה, ואני רוצה לבדוק אותה. הוא ישב זמן ארוך מאוד בכלא". גינגריץ' הוסיף כי הוא עוסק כעת בבדיקת העונש שנגזר על פולארד בייחס לעונשיהם של אחרים שבצעו מעשים דומים".
 
העובדה שמתמודד רפובליקני מוביל לנשיאות מוכן לצאת בהצהרה כזו היא משמעותית במיוחד, זאת מכיוון שהדבר מלמד כי גם המחנה השמרני והבטחוניסטי ביותר בציבור האמריקני מבין את צדקת הדרישה לשחרורו של פולארד.
 
דבריו של גינגריץ' מגיעים לאחר שבתקופה האחרונה פנו עשרות בכירים אמריקנים לנשיא אובמה בבקשה לקציבת עונשו של פולארד. במכתביהם לנשיא קבעו רבים מהבכירים כי המשך המאסר מהווה עוול הנוגד את ערכי הצדק האמריקנים. בין התומכים בשחרורו של פולארד ישנם רבים שבמסגרת עבודתם נחשפו לכל החומר הסודי הנוגע לפרשה. 
 
לבקשות לשחרור פולארד ישנו בסיס הומנטיארי קשה וכואב. בתקופה האחרונה חלה הרעה משמעותית במצבו הרפואי של פולארד. במהלך החודשים האחרונים הוא אושפז 4 פעמים ובחלק מהמקרים אף נזקק לניתוח דחוף במצב שהוגדר ע"י הרופאים כסכנת חיים מיידית. בכל המקרים הוחזר פולארד לכלא זמן קצר לאחר ההליך הרפואי ולא התאפשרה לו החלמה בבית חולים. אסתר, אשתו של יהונתן, הביעה לאחרונה חשש כי לא יהיה מסוגל לשרוד שנה נוספת בכלא, "הוא נגמר לי מול העיניים.. שניינו יודעים שהאשפוז והניתוח הבא הם רק עניין של זמן ושאיש לא יכול להבטיח לנו שגם הפעם הוא ייצא מזה בחיים".
 
אולם האספקט ההומנטיארי הוא רק אחד הטיעונים לשחרורו של פולארד. כל הבכירים שפנו לנשיא אובמה את חוסר הפרופורציה הבולט בין עונשו לעונשם של אחרים שעברו עבירות דומות. יהונתן פולארד הינו האדם היחיד בהסטוריה של ארה"ב שריצה 26 שנה בשל ריגול עבור מדינה ידידותית, למעשה, העונש הממוצע על עבירה זו עומד על 2-4 שנים בלבד. עונשו של פולארד כבד במיוחד גם בייחס לרבים מאלה שריגלו עבור אויבותיה של ארה"ב ואף גרמו סיכון ממשי לארה"ב ולבטחון אזרחיה וחייליה.
 
מעבר לכך, לורס קורב, מי שכיהן בתפקיד תת-שר ההגנה בעת מעצרו של פולארד, חשף לפני כשנה כי ההחמרה בעונשו של פולארד נבעה מאשמות שווא לפיהן גרם בעקיפין נזקים חמורים לארה"ב – האשמות שהוכחו במהלך השנים כחסרות בסיס. 
 
לדברי קורב, בעת תפיסתו של פולארד הניחה ארה"ב כי המידע שהעביר לישראל כלל את שמותיהם של עשרות סוכני CIA בבריה"מ וכי המידע הזה דלף לבריה"מ וגרם לתפיסתם ואף להריגתם של סוכנים רבים. אלא שבבדיקה שערך ראש ה-CIA לשעבר ג'יימס וולסי עלה בבירור כי המידע שהעביר פולארד כלל לא נגע לזהותם של סוכנים וכי בכל מקרה, המידע לא דלף בשום דרך לבריה"מ. גילויים אלה הגבירו מאוד את התמיכה בשחרורו של פולארד. 
 
הועד למען פולארד בתגובה לדברי גינגריץ': "התגברות התמיכה בשחרור מעודדת, אך מצבו הרפואי של יהונתן קשה מאוד, אנו מקווים שהנשיא אובמה ישחרר אותו לפני שיהיה מאוחר מדי." 
 
 

 

הכתבה בYnet

יחד נגשים את החלום של יהונתן!