המאבק לשחרור פולארד 35 שנה!

פרס יאמר לאובמה: "כאדם אל אדם, אנא שחרר את פולארד"

נשיא המדינה שמעון פרס המריא  לארצות הברית כדי לקבל השבוע בטקס חגיגי את מדליית החירות מידי הנשיא ברק אובמה, אבל ינסה גם להצליח במשימה שבה נכשלו כל   קודמיו: לשכנע את נשיא ארצות הברית להוציא לחופשי את המרגל הישראלי ג'ונתן פולארד. נוכח מצב בריאותו הרופף של פולארד יש חשש שימות כאסיר, ולכן זוהי אחת ההזדמנויות האחרונות.

לפני שהמריא אמש אמר פרס כי יפנה אל רגשותיו של הנשיא האמריקאי: "בכוונתי לפנות אל הנשיא ברק אובמה לא כנשיא מדינת ישראל, אלא כאדם אל אדם, ולומר לו: אנא שחרר את פולארד. אחרי 27 שנה בכלא הגיעה העת לשחררו. אעשה הכל כדי לשחרר אותו. חייבים להבין: ההחלטה נתונה בידי נשיא ארצות הברית, ואני אעשה הכל כדי שהנשיא יפעל בצורה אפקטיבית".

פרס נחשב אחד האישים המוערכים ביותר על ידי הנשיא אובמה, ולכן לפנייה שלו חשיבות רבה. עד עתה נדחו כל הפניות הרבות שהגיעו מאישים ישראלים, כמו גם מבכירי הקהילה היהודית ומעשרות חברי קונגרס שאמרו לאובמה: פולארד ישב מספיק. גם דבריו של ג'יימס וולסי, שהיה ראש הסי איי-אי במשך שנים רבות, שלפיהם צריך לשחרר את פולארד, לא הועילו.

אסתר פולארד, רעייתו של יהונתן, אמרה אמש: "מבע פניו של נשיא המדינה בפעם האחרונה שבה נפגשנו ממשיך ללוות אותי. חשתי היטב שהנשיא מבין את מה שעובר על יהונתן ועליי ושהוא חש שמדובר בשאלה של חיים ומוות. אני פונה לנשיא בתחינה: אנא הצל את יהונתן נהיה אסירי תודה לך כל שארית חיינו".

הלחץ גובר


בינתיים בישראל נמשך הלחץ להגביר את המאמצים לשחרר את פולארד. "כבוד הנשיא פרס, תציל את פולארד" זו לשון הקריאה הנרגשת שבאמצעותה פונים אנשי רוח ואקדמיה, סופרים, משוררים ואמנים מהמעלה הראשונה, ועמם יותר מ-70 אלף ישראלים, בעצומה המופנית לנשיא לקראת יציאתו לוושינגטון.

בימים האחרונים הוסיפו את חתימתם לעצומה הנשיא לשעבר יצחק נבון, הסופרים א"ב יהושע, עמוס עוז ודויד גרוסמן וחתן פרס נובל פרופ' דן שכטמן. קודם לכן חתמו על העצומה השחקנים גילה אלמגור ושלמה וישינסקי, הזמרים יהורם גאון, שלמה ארצי ורוחמה רז, וכן גלעד שליט ואביו נועם, חתני פרס נובל, הפרופסורים ישראל אומן ואהרון צ'חנובר, הסופרים אהרן אפלפלד ואמנון רובינשטיין, הרב יואל בן נון, אלוף במיל' עוזי דיין, ציפי לבני ורבים אחרים.

בעצומה נאמר: "מתוך חרדה עמוקה לשלומו של יהונתן ומתוך רצון לראותו מעביר את שארית ימיו כאדם חופשי, אנו מבקשים ממך למנף את מעמדך הדיפלומטי חסר התקדים ואת יחסיך הקרובים עם הנשיא אובמה למען שחרורו של יהונתן". העצומה תימסר לפרס בוושינגטון
על ידי נציגי הוועד למען פולארד.

הסופר א"ב יהושע, אחד החותמים, אמר אמש למעריב: "הגיעה העת לשחרר את פולארד. אני מקווה שהנשיא פרס יצליח במשימה. מדובר בפנייה הומניטרית ולא באקט מוסרי או מדיני. פולארד הוא אזרח אמריקאי שריגל למען ישראל וקיבל את עונשו ככל מרגל אחר, אולם בניגוד למרגלים אחרים שריגלו למען מדינות כמו ברית המועצות, הוא נשפט לעונש ממושך מאוד ועדיין מרצה מאסר עולם.

"פה לא מדובר בשאלה מוסרית, אלא בשאלה של יחס אנושי מצד נשיא ארצות הברית. העצומה שלנו מדברת בעד עצמה. עניינו של פולארד היה מונח על שולחנם של נשיאים אמריקאים רבים. הנשיא פרס צריך להניח את מלוא כובד משקלו על מנת לוודא שההזדמנות להצלת חייו של יהונתן לא תוחמץ".

שיחה אישית לפני הטקס

את מדליית החירות יקבל פרס ביום רביעי באירוע חגיגי בבית הלבן. בטקס ישתתפו 140 אורחי כבוד מהארץ ומהעולם, בהם בני משפחתו של פרס.

לנשיא תתלווה קבוצה גדולה של מוזמנים, בהם הנשיא לשעבר יצחק נבון, נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר, נגיד הבנק סטנלי פישר, דליה רבין וילדיה נועה ויונתן, חתן פרס נובל, פרופ' דן שכטמן, נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון, פרופ' רבקה כרמי, הסופרת צרויה שלו והשופט העליון סלים ג'ובראן. "מי שמקבל את הפרס זו מדינת ישראל, אני רק השליח", אמש פרס, "לכן אני כה נרגש".

קודם לטקס אמורים פרס ואובמה להיפגש לשיחה אישית שבה יועלה עניינו של פולארד. בישראל מקווים שאחרי כל עשרות הניסיונות הכושלים הפעם זה יצליח, והנשיא יורה לשחרר את המרגל הישראלי שנמק בכלא כבר 27 שנה. 
 

יחד נגשים את החלום של יהונתן!