המאבק לשחרור פולארד 35 שנה!

אסתר פולארד, רעייתו של יהונתן פולארד, נפטרה לאחר שנדבקה בקורונה

אסתר פולארד, רעייתו של ג'ונתן פולארד, הלכה הבוקר (שני) לעולמה בגיל 68 אחרי שנדבקה בקורונה. שלשום אושפזה פולארד, שהייתה חולת סרטן, בבית החולים הדסה עין כרם במצב קשה לאחר שנדבקה בנגיף. הלווייתה תתקיים היום בשעה 16:00 בהר המנוחות בירושלים.

 

פולארד נעצר בארה"ב ב-1985, הואשם בריגול ונידון למאסר עולם. הוא שוחרר מהכלא בשנת 2015 אחרי 30 שנות מאסר, ובדצמבר 2020 עלה לישראל יחד עם רעייתו אסתר.

 

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר: "הצטערתי לשמוע על פטירתה של אסתר פולארד, אישה שמסירותה ואהבתה ליונתן פולארד הפכו לסמל לעוצמה, נחישות ואמונה. יהי זכרה ברוך".
 
גם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו ספד: "רעייתי שרה ואני דואבים עם יונתן פולארד על פטירתה של רעייתו אסתר ז"ל. אסתר פעלה במסירות אין קץ במשך שנים ארוכות למען שחרורו של יונתן. אני זוכר את פגישותינו ושיחותינו לאורך השנים ואת הבטחתי להחזיר את יונתן הביתה. גם לאורך שנים ארוכות של מחלתה אסתר גילתה מסירות עצומה לבעלה, לא ויתרה, לא הפסיקה לחלום. כולנו מחבקים אותך היום, יונתן, ביגונך הגדול. יהי זכרה ברוך".
 
עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, פרקליטתו של פולארד ונשיאת ארגון שורת הדין, ספדה: "אסתר פולארד, לביאה ואישה משכמה ומעלה שנלחמה למען בעלה והובילה את המאבק לשחרורו במשך 30 שנה, הלכה לעולמה הבוקר. היא פעלה ללא חת מתוך אמונה אמיתית בצדקת הדרך.
 
"בכל יום היא הייתה לצידו, בכל בית מאסר ובכל משבר ולא הביטה ימינה או שמאלה עד שנחתו בסוף באדמת ארץ ישראל כדי להתחיל את דרכם החופשית. כל כך כואב לשמוע הבוקר כי נהנתה מהחופש המשותף בסך הכול שנה אחת בלבד. אני שולחת תנחומים כנים ליונתן ולכל המשפחה. יהי זכרה ברוך".
 
עדי גינזבורג, חברם הקרוב של ג'ונתן ואסתר פולארד, אמר ל-ynet: "גם כשהם נחתו בישראל, הציבור לא יכול היה לחבק אותם בגלל המגבלות. כואב שרק עכשיו, בלוויה של אסתר, זו תהיה ההזדמנות של העם לבוא ולחבק את ג'ונתן. הוא נשאר עכשיו ממש לבד, ללא ילדים וללא אסתר. הוא בעצם ממשיך לשלם את המחיר הכבד".
 
הרב פסח לרנר, יו"ר סיעת ארץ הקודש בקונגרס הציוני העולמי ששימש כרבם של בני הזוג פולארד וליווה אותם במשך 30 שנה, ספד גם הוא: "הלב של כולנו נשבר לשמע הבשורה המרה. אשת חיל מי ימצא, ויהונתן מצא אשה מיוחדת. אשה שהקדישה את חייה למען יהונתן. היא הקדישה את החיים שלה כפשוטו ממש: את הבריאות שלה, את הקריירה וההתפתחות האישית שלה למענו של יהונתן.
 
"אני יכול לומר בוודאות שיהונתן חי היום רק בזכות האהבה והתמיכה שאסתר נתנה לו. יהונתן חופשי היום בזכות המאמצים הבלתי פוסקים שאסתר הקדישה למענו. זו היא אשת חייל אמיתית. היא עשתה זאת מתוך שליחות ואמונה בלתי רגילה בקב"ה. אנחנו מתפללים לקב"ה שייתן ליהונתן חיזוק וכוחות להמשיך להתמודד. אני קורא לעם ישראל לבוא ולתמוך בו בשעה קשה זו של הלוויה וניחום האבלים".
 
יהודית קצובר ונדיה מטר, חברותיה של פולארד ומייסדות תנועת הריבונות היהודית, ספדו אף הן. "אסתר, דמות מופת הדבקה במטרתה עד אין קץ. דבר לא יכול היה להטות אותה מהחתירה המקודשת לשחרורו של יונתן מהכלא, שם ישב ב'חטא' אהבת ארץ ישראל. על אף המרחק הפיזי היו אסתר ויונתן גוף ונשמה אחת, דבוקים באהבתם הגדולה ובמסירותם לארץ ישראל, ללא חת וללא מורא.
 
"אסתר התדפקה על דלתותיהם של מנהיגי העולם באומץ ובנחישות בדרישה לשחרורו של בעלה, לא נחה לרגע. בין מפגשיה עם שועי עולם הובילה בכל רחבי הארץ תפילות שהרעידו לבבות. בדבקותה הצליחה אסתר לזכות ביהונתן חופשי ומאושר כאן בארץ אבותיו שלמענה הקריב מעל 30 שנה. הם היו יחד בשליחות הזאת שחיברה ביניהם, שליחות שתישאר בזיכרון האומה לעד. יהי זכרה חרות לנצח בתולדות עם ישראל".
 

נחיתה בישראל – ונשיקה באדמתה

 

בני הזוג פולארד הגיעו לארץ כחודש אחרי הסרת ההגבלות על המרגל היהודי. "אנחנו נרגשים להיות בבית סוף-סוף, אחרי 35 שנים", אמר פולארד עם נחיתתו בנמל התעופה בן גוריון. הוא נישק אז את האדמה וקיבל מראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו תעודת זהות כחולה.
 
בני הזוג אמרו אז יחד את הברכה: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". נתניהו העניק לפולארד את תעודת הזהות הישראלית ואמר לג'ונתן ולאסתר: "ברוך שובכם, כמה טוב שבאתם הביתה. עכשיו תוכלו להתחיל את החיים מחדש, בחופש ובאושר. עכשיו אתם בבית".
 

יחד נגשים את החלום של יהונתן!