המאבק לשחרור פולארד 35 שנה!

האסיר שאסור לשכוח / חה"כ אורית נוקד

בימים הקרובים צפוי ראש הממשלה להורות על שחרורם של 900 אסירים פלשתינאים כמחווה לאבו מאזן. מדובר במעשה בונה אמון, המעיד על רצון כן מצדנו לפתוח דף חדש עם הפלשתינאים בחתירה לקראת שלום בר קיימא. זוהי פסיעה למען השלום ועוד צעד בדרך לבניית מערכת הסכמה, אמון ונתינה הדדית בינינו ובין הפלשתינאים.

 

בבד בבד עם האינטרס הישראלי והפלשתינאי המובהק לבניית תהליך שלום, אי אפשר שלא להבחין בכך שקיימת מעורבות ודחיפה משמעותית מצד הממשל האמריקאי לביצוע מחוות הדדיות למען השגת השלום. על-פי הפרסומים בתקשורת מבקשת שרת החוץ האמריקאית, קונדוליזה רייס, כי ממשלת ישראל תגמיש עוד יותר את מדיניותה בנוגע לשחרור אסירים.

 

כל יוזמה או פעילות שיש בידה להביא לשיפור היחסים בינינו ובין הפלשתינאים מבורכת היא, אך עם זאת אני סבורה כי במיוחד בשל ההתעניינות והמעורבות האמריקאית הגדולה בתהליך – זו ההזדמנות והעת שבה יכולה ישראל להציע כי גם לה תינתן מחווה נקודתית. המחווה היא שחרורו של אסיר אחד, אסיר ללא "דם על הידיים" – האסיר יונתן פולארד.

 

פולארד יושב ונמק בכלא האמריקאי כבר קרוב ל-20 שנה בשל מה שמוגדר בחוק האמריקאי כ"ריגול עבור מדינה ידידותית". העונש הממוצע בארה"ב בגין עבירה זו הוא 2 עד 4 שנים ועל-פי התיקון האחרון בחוק – לא ניתן כיום לגזור על מי שעבר אותה יותר מ-10 שנים בכלא.

 

שר ההגנה של ארה"ב בתקופת פעולתו של פולארד, קספר ויינברגר, שהיה ראש הדוחפים לעונש החמור שקיבל, כבר הודה שהנושא "נופח מעבר למה שהיה בו באמת". גם דניס רוס, מי שהיה השליח האמריקאי המיוחד למזרח התיכון בתקופת קלינטון, כתב בספרו "השלום החסר" כי העונש שהוטל על פולארד חמור מאוד ביחס למקרים אחרים. עם זאת, הוא כתב כי המליץ בסופו של דבר לקלינטון שלא לשחררו במסגרת הסכם וואי, בשל ערכו כ"קלף מיקוח" רב ערך בעיני ישראל.

 

כעת, כ-20 שנה לאחר מאסרו, כאשר אנו נדרשים לבצע מחוות משמעותיות ומרחיקות לכת למען השלום ובניית האמון בין הצדדים, אני סבורה כי מחובתנו – למען מתן גושפנקה לתהליך השלום ולמען הדוגמה האישית שיכולה ארה"ב לתת לשני הצדדים – להציג כבקשה משמעותית מארה"ב את שחרורו של פולארד.

 

בתקופה האחרונה זכינו לראות את שחרורו של עזאם עזאם – פעולה שמהווה מחווה מצרית חשובה, שיש בה כדי להעמיק את הסולידריות בין שתי המדינות. כך, אני סבורה שעלינו לראות בשחרורו של פולארד מנוף להעמקת הסולידריות ותחושת האמון בין ישראל וארה"ב. בנוסף יעניק מהלך זה חיזוק לתודעה החיובית של החברה הישראלית לגבי שחרורם של כ-900 אסירים פלשתינאים.

 

הכותבת היא סגנית שר במשרד ראש הממשלה ויו"ר השדולה בכנסת למען יונתן פולארד

יחד נגשים את החלום של יהונתן!