המאבק לשחרור פולארד 35 שנה!

רבין ומבצע יהונתן / אפי להב

שימור מורשתו של רבין חייב להתבטא גם בהמשך דרכו בפעילות למען שחרור פולארד. לנוכח ההתפתחויות האחרונות, לראש הממשלה יש הזדמנות פז לסיים את המהלך שנקטע.

 

אם תשאל את הישראלי המצוי מה אומרות לו המילים "מורשת רבין", סביר להניח שהתשובה תהיה קשורה להסכמי אוסלו ולתהליכים שחלו בעקבותיהם. לעניות דעתי, ישנם ערכים ומטרות חשובים לא פחות למענם פעל יצחק רבין ז"ל במסירות רבה, ואסור שההוקרה כלפיו והמאמצים להמשיך בדרכו יפסחו עליהם.

 

רבין הוכיח את עצמו פעם אחר פעם כמנהיג אמיתי שנר לרגליו עומד הערך המקודש לפיו "לעולם אין נוטשים חייל פצוע בשדה הקרב". ידוע ומפורסם כי כך נהג רבין בהחלטתו האמיצה לאשר את המבצע לחילוץ החטופים מאנטבה. המבצע שזכה לשם "מבצע יונתן", על שמו של יוני נתניהו ז"ל, אחיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

 

אך ישנו "מבצע יונתן" נוסף אותו הוביל רבין, יצחק רבין ז"ל היה ראש הממשלה הראשון שלקח אחריות מוסרית על פעולותיו של יהונתן למען מדינת ישראל. כמי שהיה שר בטחון בעת הפעלתו של פולארד, ידע רבין – כמו שאר ראשי המדינה ומערכת הביטחון – כי מדובר בסוכן ישראלי שפעל תחת משרד הביטחון של מדינת ישראל וראה בהשבתו הביתה חובה מוסרית-לאומית.

 

בשנת 1993 שלח רבין שליח מיוחד לבקר את פולארד על מנת לעדכן אותו על פנייתו לקלינטון בעניינו. השליח הציג לפניו עותק של המכתב בו פנה רבין לקלינטון בבקשת החנינה, הסביר לפולארד על המהלכים הצפויים ואף החתים אותו על מסמך לפיו הוא מתחייב כי עם שחרורו – יימנע מפעולות כגון כתיבת ספר או ראיונות.

 

פולארד עצמו סיפר בראיון בשנת 1997 כי חש ברצח רבין לא רק פגיעה לאומית נוראה, אלא גם פגיעה באדם מוערך. הוא לא הסכים בהכרח עם כל מהלך שעשה רבין כראש ממשלה, אך ההתרשמות שקיבל ממנו במסגרת פעולותיו למען השגת שחרורו הייתה שאכן מדובר באדם ישר ואמיץ שמוכן ללכת עם אמונתו וערכיו עד הסוף.

 

סגירת מעגל

 

אני מניח שאצל כל אזרח בישראל עוברת מדי פעם המחשבה כיצד הייתה נראית היום מדינת ישראל וכיצד הייתה נראית ההסטוריה שלנו, אלמלא אותו לילה נורא בו השיגו את רבין ז"ל כדורי המרצח. קשה להתחמק מן המחשבה שייתכן שאותם כדורים שפגעו בליבו של רבין ובלב המדינה, פגעו באותו רגע גם באפשרות שאדם שפעל למען מדינת ישראל ובשליחותה יכול היה להיות חופשי אולי כבר לפני למעלה מעשור, ולזכות להקים יחד עם אשתו משפחה גדולה ומאושרת במדינה ובארץ שהוא כה אוהב.

 

בימים האחרונים חלה סערה רבתי לאחר שבכירים אמריקנים

 

חשפו כי עונשו של פולארד הוחמר בשל אשמות שווא, וכי כיום ידוע באופן ברור כי אשמות אלו לא היו נכונות. בנוסף לגילויים אלה, החלו לאחרונה חברי קונגרס בהחתמת מכתב משותף הקורא לאובמה לשחרר את פולארד לקראת מלאת 25 שנים למאסרו. בעקבות התפתחויות אלה, הקדימו עורכי דינו את הגשת בקשת קיצוב עונשו לנשיא אובמה.

 

אין ספק כי אם תביא התגייסות ראש ממשלתנו ונשיא המדינה להכרעת הכף למען שחרורו של פולארד, יהווה הדבר גם השלמת מעגל עבור רבין, וראוי שסיום הפרשה הנוראה הזו תיזכר גם לזכותו.

 

הכותב הוא יו"ר אגודת האקדמאים למדעי החברה והרוח בירושלים

יחד נגשים את החלום של יהונתן!