המאבק לשחרור פולארד 35 שנה!

מעריב חושף: המוסר הכפול של אמריקה!

בעוד שג'ונתן פולארד, שנעצר אתמול לפני 25 שנה והועמד לדין באשמת ריגול נגד ארצות הברית נשלח למאסר עולם ללא אפשרות שחרור מוקדם – מרגלים רבים אחרים שפעלו על אדמת אמריקה זכו לעונשים קלים בהרבה. מדובר גם במרגלים שהופעלו על ידי מדינות שנחשבות לידידותיה של ארצות הברית, אבל אפילו מרגלים שהופעלו על ידי אויבותיה הגדולות ביותר, מברית המועצות ועד עיראק, זכו לעונשים שביחס לפולארד נראים קלים מאוד.

 

מייקל ווקר היה חבר קבוצת הריגול ווקר הידועה לשמצה. הוא נעצר ב-1985- אותה שנה כמו ג' ונתן פולארד. קבוצת הריגול שאליה השתייך פעלה במשך 17 שנה, מכרה לברית המועצות סודות צבאיים אמריקאיים רגישים וגרמה למה שהרשויות תיארו כ"נזק לביטחון הלאומי". ווקר נשפט ל-25 שנה , אבל ריצה רק 15 ושוחרר.

 

גם קלייטון לונטרי, סמל מרינס, ריגל עבור הסובייטים. הוא הורשע בסיכון חייהם של סוכנים ואנשי צוות אמריקאים, כשמכר את תוכניות הבניין של שגרירויות ארצות הברית במוסקבה ובווינה לסובייטים. לונטרי נשפט ב 1987 ל-30 שנה אולם ישב רק תשע.

 

ריצ'ארד מילר, סוכן האף-בי-איי הראשון שאי פעם נשפט בעוון ריגול, הסגיר סודות, כולל מדריך מודיעין וריגול נגדי, לסובייטים. הוא נדון ל-20 שנה , אך בסופו של דבר ישב רק שש שנים.

 

מייקל שוורץ – הורשע בריגול, לא ישב בכלא

 

אלברט ט. סומבולאי, איש תותחנים מהצבא האמריקאי, הודה ביולי 1991 באישומי הריגול נגדו ובכך שסייע לאויב במהלך מלחמת המפרץ. סומבולאי, שנעצר במארס 1991, הודה שסיפק מידע על מיקום כוחות, כרטיסי זיהוי צבאיים וציוד הגנה מפני לוחמה כימית לגורמים ירדניים והעביר אותם לעיראק. סומבולואי נדון ל-34 שנים , אולם שנה לאחר מכן עונשו הוקל ל-19 בלבד . עם הקלות נוספות בעונש הוא ישב בכלא פחות מעשר שנים.

 

ריצ'רד קרייג סמית היה סוכן מודיעין צבאי. הוא נעצר ב-4 באפריל 1984 והואשם במכירת מידע לסוכנים סובייטים שחשף את זהותם של שישה סוכנים כפולים בארצות הברית. סמית נפגש שלוש פעמים עם קציני ק-ג-ב בטוקיו

 

וקיבל 11 אלף דולר עבור המידע המסווג שהעביר. אחרי חודשים של התדיינות לפני משפט באיכות הראיות נגדו, שוחרר סמית בלי שישב בכלא.

 

מייקל שוורץ הודה והורשע באותה עברה שבגינה נכלא פולארד, ריגול עבור בת ברית – ערב הסעודית. אולם להבדיל מהמקרה של פולארד וישראל, במקרה זה הגיעו לעסקת טיעון, שבמסגרתה נענש שוורץ רק באיבוד מקום עבודתו, הפנסיה והדרגה שלו בצי. הוא מעולם לא נשלח לכלא.

 

מרגל אחר, עבד אל-קאדר הלמי, חוקר טילים, נשפט ב-1989 על מכירת טכנולוגיה של טיל הקונדור למצרים, מידע שהועבר אחר כך לעיראק. הוא נשלח לקצת פחות מחמש שנות מאסר, אבל ריצה מתוכן רק שנתיים ולאחר מכן שוחרר.

 

יש גם מרגלת

 

סמואל מוריסון, אנליסט בצי, גנב עשרות תיקים סודיים ביותר. החומר כלל תמונות שאותן מכר ופורסמו לאחר מכן בשבועון הבריטי לענייני מודיעין וביטחון "ג' יינס". סבו של מוריסון היה איש צי מפורסם. ב-1985 הוא נידון לשנתיים מאסר, מתוכן ריצה רק שלושה חודשים.

 

סטיבן ללס, פקיד במחלקת המדינה האמריקאית, חשף את זהויותיהם של סוכני סי-איי-איי שפעלו בבלקן. ללס נידון ל-14 שנות מאסר וריצה 11 מתוכן.

 

סטיבן באבא, חייל אמריקאי, נעצר לאחר ששלח מסמכים החושפים תוכניות לוחמה אלקטרונית ואינדקסים של מילות קוד לשגרירות דרום אפריקה. בית המשפט גזר עליו שמונה שנים של עבודת פרך, אבל עונשו הורד לשנתיים. הוא ישב בכלא רק חמישה חודשים.

 

ויש גם מרגלת: שרון סקראנג', עובדת סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית, העבירה לבן זוגה, בעל דרכון של גאנה, שמות סוכנים חשאיים שפעלו בגאנה. בית המשפט גזר עליה חמש שנים. העונש הורד לשנתיים, ובסופו של דבר היא ריצתה רק שמונה חודשים.

 

יחד נגשים את החלום של יהונתן!