המאבק לשחרור פולארד 35 שנה!

שגרירי ארה"ב לשעבר שינו עמדתם: לשחרר את פולארד

2 שגרירים לשעבר בישראל, שהתנגדו בעבר לשחרור פולארד, שינו את עמדתם לתמיכה בשחרור. לואיס: "28 שנים זה מספיק". פיקרינג: "יסייע לתהליך השלום"

 

מדובר בשני השגרירים ששימשו בתפקיד בשנת 1985, כאשר פרשת פולארד התפוצצה: השגריר סם לואיס, שעזב את ישראל שלושה חודשים לפני מעצרו של פולארד, והשגריר תומאס פיקרינג, שפרשת פולארד הייתה "טבילת האש" שלו בתפקיד.

 

שני השגרירים, שהתנגדו במשך שנים לשחרור פולארד, סיפקו סיבות שונות לכך ששינו את עמדתם בנושא. השגריר פיקרינג  הסביר כי שינה את עמדתו מכיוון שלדעתו, שחרור פולארד עשוי לסייע לשר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, במאמציו לקידום המשא ומתן הישראלי-פלסטיני.

 

לעומת פיקרינג, לואיס אמר כי לדעתו אין כל קשר בין שחרור פולארד לבין תהליך השלום. וכי יש לשחרר את פולארד דווקא על רקע הומניטרי: "… 28 שנים זה מספיק זמן. גם כך הוא עשוי להשתחרר בעוד שנתיים, כך שלדעתי יש היגיון בפנייה של יותר ממאה חברי כנסת לאובמה בבקשה לשחרר אותו".

 

לואיס  פסל על הסף את הטענה שלפיה יש קשר בין שחרור פולארד לבין הריגול האמריקני בישראל, שנחשף לאחרונה במסמכים שפרסם המדליף האמריקני אדוארד סנודן. "אין לזה שום קשר לגילויים של סנודן על ריגול בישראל", ציין לואיס. "…השאלה היא אם במצבו הנוכחי, ואחרי 28 שנים בכלא, פולארד  עדיין מהווה סיכון ביטחוני".

 

לואיס ופיקרינג נחשבים לשניים מבכירי הדיפלומטיה האמריקנית בעשורים האחרונים. פיקרינג היה שגריר ארצות הברית בהודו ובמטה האו"ם, ולואיס עמד בראש אגף המדיניות במשרד החוץ האמריקני. בשנת 2004 תמך לואיס בקמפיין של ג'ון קרי לנשיאות ארצות הברית, והוא נחשב מקורב למפלגה הדמוקרטית. פיקרינג הצטרף לאחרונה למכון המחקר היוקרתי "ברוקינגס", ומי שגייס אותו למכון היה לא אחר ממרטין אינדיק, סגן נשיא המכון שמונה בקיץ לשליח המיוחד של קרי למשא ומתן הישראלי-פלסטיני.

 

לשאלה אם קרבתם של השניים לממשל מרמזת על שינוי גישה גם בסביבתו של אובמה, השיב לואיס: "אני לא יודע מה הממשל יעשה לגבי פולארד, אבל כאמור, אני חושב שיש הצדקה הומניטארית לשחררו". פיקרינג אמר כי אינו יודע מה יעשה הממשל בנושא, אך לדבריו "יש כיום יותר סיכוי לשינוי בנושא מאשר בעבר".

 

ח"כ נחמן שי (העבודה), יו"ר שותף לשדולה למען שחרורו של ג'ונתן פולארד בכנסת, הגיב לדברים :  "בכל יום נוספים נדבכים המחזקים את העמדה כי הגיעה העת לשחרר את יונתן פולארד", אמר שי. "עמדת השגרירים חשובה במיוחד משום שנקודת ראותם היא אמריקנית – הם רואים את האינטרס האמריקני לנגד עיניהם ואפילו משם הם גורסים כי העונש מיצה את עצמו. השדולה הפרלמנטרית מקיימת בימים אלה דיונים כדי לנקוט צעדים חדשים במערכה הציבורית לשחרורו של פולארד".

 

ח"כ חיליק בר (העבודה) הגיב לדברים : "אין הרבה דברים בישראל עליהם יש קונצנזוס ותמיכה רחבה מימין ועד שמאל", אמר ח"כ בר. "שחרורו של פולארד הוא אחד הדברים המאחדים את כולנו כעם וכאומה מכל קצוות הקשת הפוליטית". לדבריו, "פולארד שילם את חובו בכלא באופן שאינו פרופורציונלי והוגן, והגיע הזמן שישוב הביתה. אין שום סיבה לקשור בין שחרורו של פולארד להסכם שלום. אני מבקש לחזק את דבריו של השגריר לשעבר סם לואיס לפיהם אין שום צורך לקשור בין שחרורו של פולארד לכל דבר אחר".

 

תגובת הועד למען פולארד: "אנו מברכים על קריאתם של שגרירי ארה"ב לשעבר סם לואיס ותומאס פיקרינג לשחרורו המיידי של ג'ונתן פולארד ובפרט על קביעתו של השגריר לואיס כי אחרי 28 שנים שחרורו של פולארד מתבקש ברמה האנושית ללא תלות בכל עניין אחר. עמדתם של שני השגרירים חשובה במיוחד לא רק בשל קרבתם לממשל אלא גם משום שמדובר בשניים מהדיפלומטים החשובים והמוערכים של ארה"ב בעשורים האחרונים."

 

 

וואלה

יחד נגשים את החלום של יהונתן!