המאבק לשחרור פולארד 35 שנה!

משפטנים אמריקאים בכירים במכתב לאובמה: שחרר את פולארד

 עשרה משפטנים מהשורה הראשונה בארה"ב קוראים לנשיא אובמה לשחרר את יהונתן פולארד וקובעים כי שחרורו מתחייב על פי מהות החוק האמריקני.

בין החותמים על המכתב: פרופסור צ'ארלס אוגלטרי שלימד את את ברק ומישל אובמה בעת שהיה סטודנטים למשפטים הארוורד, פרופסור פיליפ היימן שכיהן כסגן התובע הכללי של ארה"ב, פרופסור נאדין סטרוסין שכיהנה כראש ארגון זכויות האזרח בארה"ב, מקורבו של אובמה, פרופסור אלן דרשוביץ ושר המשפטנים לשעבר של קנדה, ארווין קוטלר.

 

במכתבם מונים הפרופסורים שורה של טעונים שבגללם שחרורו של פולארד איננו רק אפשרי אלא גם מחויב על פי מהותו של החוק האמריקני.

 

"בדיוק עבור מקרי חוסר צדק משום זה – כאשר מערכת הצדק נכשלת – חוקת ארה"ב נותנת לנשיא את הכח כרשות מבצעת של חנינה. אנו קוראים לך לממש את הכוח הזה על מנת לממש את הצדק, את שלטון החוק ואת האנושיות הפשוטה", כתבו הפרופסורים.

בין הטיעונים שמביאים הפרופסורים במכתבם, הם מציינים כי עונשו של פולארד הינו חוסר פרופורציה לחלוטין בייחס לכל אדם אחר שעבר עבירה דומה.

 

הפרופסורים גם מכנים כ"עוול משווע" את הפרת עסקת הטיעון במסגרתה התחייבה הממשל שלא לדרוש מאסר עולם בתמורה לכך שפולארד יוותר על זכותו למשפט.

 

לדבריהם, גזר הדין של מאסר עולם הושג כתוצאה מהגשת תצהיר על ידי שר ההגנה ווינברגר – זאת לאחר שנחתמה עסקת הטיעון ותוך הפרה שלה.

 

עוד נטען, כי פולארד לא רק הואשם בחומרה חסרת פרופורציה על העבירה שביצע אלא גם נענש והושמץ בעבירה שלא ביצע, זאת כאשר הוגדר על ידי הממשל ועל ידי גורמי מודיעין כמי שעבר על "בגידה" אף שהגדרה זו על פי החוק האמריקני מתייחסת רק למי שריגל עבור אויב.

 

הפרופסורים מזכירים, כי על פולארד הוטלו במהלך השנים האשמות שווא כאילו היה לו חלק בגרימת תפיסתם ומותם של סוכנים אמריקנים כאשר כיום ידוע שהדבר נגרם ע"י בגידתם של אנשי המודיעין האמריקני אלדריך איימס ורוברט הנסן. אף שהאשמות אלה הוכחו במהלך השנים כחסרות בסיס, הן שימשו בין השאר כדי לפגוע שוב ושוב בסיכויי השחרור שלו כשנושא החנינה עמד על הפרק.

 

 

  "משפטנים בין המובילים בארה"ב במכתב לנשיא עם 10 סיבות מדוע יש לשחרר את פולארד"

 

"המכתב, שנשלח מיום 20 יוני, ונחתם על ידי שבעה פרופסורים למשפטים מאוניברסיטת הרווארד,ועוד עשרה מומחי משפט המובילים מהשורה הראשונה בתחום הפלילי, ביניהם אמריטוס קנדי פרופסור למשפטים, שר משפטים לשעבר ויועץ משפטי לממשלת קנדה,במכתב מופיעים 10 סיבות ,מדוע יש לשחרר את יהונתן פולארד בן ה-59 המרצה את שנתו ה-29 מאחורי הסורג והבריח?"

 

 

ואלו הם:

 

1. "פולארד מרצה כעת את שנתו עשרים והתשע, שהוא 'מאסר עולם' חסר תקדים על פשע של 'העברת מידע מסווג לממשלות זרות' העונש המקובל לעבירה זו הוא שש עד שמונה שנות מאסר, במילים פשוטות, עונש מאסר העולם חסר תקדים שהוטל על פולארד הוא 'מוגזם, בלתי מידתי בעליל, לא הוגן ולא צודק".

 

2."העונש של 'מאסר עולם', הוא בעצמו הפרה של עסקת הטיעון, שבו התביעה הסכימה שלא לבקש מאסר עולם בתמורה לטיעונו של פולארד כמודה באשמה, הפרה שהשופט סטיבן פ וויליאמס מבית המשפט האמריקאי לערעורים אמר כ זה' עיוות הדין בצורה מלאה וגולמית" "

 

3."תוצאת 'מאסר העולם' שקיבל פולארד לאחר שלא עמדו בעסקת הטיעון איתו, ותוך הפרתו של תצהיר במעמד צד אחד, פוגע בשופט שקבע את פסק הדין"

 

4."פולארד נענש לא רק באופן מוגזם ולא פרופורציונאלי לעבירה שהוא ביצע, אלה נענש לפשע שמעולם לא ביצע כלומר, פשע של בגידה"

 

5."פולארד הואשם בטעות במשך השנים בכך שהווה סכנה ביטחונית בארה"ב. וסיכן חייהם של אמריקאים במזרח אירופה, כאשר אולדריץ' איימס, שהיה ראש הסדק הסובייטי ומזרח אירופה ב-CIA, הוא עצמו היה המקור של האשמות שווא נגד פולארד"

 

6."לורנס קורב, עוזר שר הגנה בשנים 1981-1985 תחת קספר ויינברגר, דיווח כי 'פולארד שתף פעולה באופן מלא ובתום לב, פולארד לא גילה תוכניות רגישות ביותר של ארה"ב, כולל פעילות צבאית, פולארד סיפק מודיעין רק על פעילותה של ברית המועצות במזרח התיכון, מדינות ערב ובפקיסטן'. ובכל זאת סוכני ה-CIA המשיכו ביודעין ובאופן כוזב להאשים את פולארד שפעולותיו פגעו בביטחונה הלאומי של ארה"ב"

 

7. "נשללה מפולארד הזכות לייעוץ משפטי יעיל. כאשר עורך דינו הגיש הודעה על כוונתו לערער בעקבות שימוע גזר הדין המקפח, נשללה מפולארד לתמיד זכותו לערעור ישירות נגד מאסרו. נאסר עליו להביא עדי אופי שלא מהמגזר הביטחוני,כתוצאה מכך תובעים אמריקאים לשעבר הטעו במכוון, כאשר כתבו שמאסרו של פולארד 'אושר על ידי בית המשפט לערעורים' כשהם מסתירים את העובדה שבית המשפט האמריקאי לערעורים דחה את ערעורו של פולארד,מסיבת החלטה על נימוקים טכניים צרים"

 

8.כמעט כל מי שהיה בעמדה גבוהה בממשל,ועסק בהשלכות של מה שפולארד עשה, תומך כעת בשחרורו, מזכיר המדינה לשעבר ג'ורג' שולץ, מנהל ה-FBI וראש ה-CIA לשעבר ויליאם וובסטר, יו"ר המודיעין בסנאט דוד דורנברגר, ויו"ר לי המילטון"
.

9. "חשוב לזכור ולציין כי פולארד כיבד את עסקת הטיעון, שהממשל הפר אותה באופן גורף, פולארד שיתף פעולה באופן מלא עם הרשויות, הוא היה אסיר למופת, הוא התנצל והביע חרטה על מעשיו. הוא הואשם באופן כוזב לאורך השנים על ידי אלה שהיו בעמדה טובה יותר, והצליחו לשכנע שהוא פגע בביטחון ארה"ב, המשפט ומאסרו היו לא צודקים, זה מקרה חסר תקדים. פולארד מזדקן ומצב בריאותו מדרדר והוא ראוי לשחרור"

 

10."לבסוף, סיום במילותיו של לורנס קורב, "אנו מאמינים כי סבלו היום יומי של פולארד במאסר שירת את צדקת העונש, והדבר הנכון ורחום לעשות הוא לשחררו. אנו מאמינים כי כליאתו הממושכת מהווה פרודיה של כתם על מערכת המשפט האמריקנית '. החותמים הגיעו למסקנה כי העוולות של מעמד זה, שבו מערכת המשפט נכשלה, חוקת ארה"ב נתונת לנשיא את הכוח של רשות מבצעת למתן חנינה. אנו קוראים לך לממש את הכוח הזה במרדף האחר צדק, שלטון החוק והאנושיות הפשוטה"

 

למכתב במקור באנגלית:

/http://www.timesofisrael.com/law-experts-give-obama-10-reasons-to-free-pollard

 

וואלה

יחד נגשים את החלום של יהונתן!